Bilete de avion si social media la KLM

vineri, februarie 10, 2012 10:18
Postat in categoria Diverse de Travel Guru

KLM a lansat de curand programul Meet & Seat ce permite pasagerilor sa-si aleaga persoanele langa care vor sta in avion inaintea zborurilor intercontinentale, ceea ce KLM numeste primul sistem social de alocare a locurilor in avion. Sistemul va asocia profilele din social media ale oamenilor cu profile sau interese similare. Dupa ce va rezervati biletul de avion, puteti vedea profilele de LinkedIn si Facebook ale tuturor celorlalti pasageri din avion dupa ce va logati in sistem cu profilul dumneavoastra apartinind uneia dintre aceste doua retele sociale. Ceea ce a au facut cei de la KLM este ca au integrat LinkedIn si Facebook in procesul lor de rezervare a zborurilor pentru a permite clientilor lor sa interactioneze cu alti oameni de pe acelasi zbor cu care impart interese comune. De asemenea puteti alege si ce parte a profilului sa fie vizibila celorlalti; spre exemplu numele de familie, numele mic, scoala absolvita, compania pentru care lucrati, hobby-uri, motivul calatoriei, limbile pe care le vorbiti si veti putea vedea profilele celorlalti pasageri.

Sistemul a generat deja ceva controverse si exista desigur consideratii etice si de confidentialitate ce trebuie luate in seama. Exista oameni care au primit cu bratele deschise acest program din simplul motiv ca le ofera oportunitatea de a cunoaste si interactiona cu alti oameni cu care chiar au interese comune. Daca un turist calatoreste la o conferinta de IT intr-un oras din Asia in care nu a mai fost niciodata exista sansa ca in acelasi avion sa existe alti oameni care merg la aceeasi conferinta si care il pot ajuta cu sfaturi despre oras sau cu care poate interactiona foarte usor avand acelasi scop al calatoriei. Programul poate fi folosit cu 90 de zile pana la 48 de ore inaintea zborului, ceea ce ofera destul timp pentru a va cunoaste partenerul de zbor si a ii oferi si acestuia posibilitatea de a va cunoaste.

KLM a mai avut o initiatia social media cu programul FlyBlue Club Africa, care permitea pasagerilor KLM care zburau in si din Africa sa se cunoasca si sa interactioneze pentru a consolida relatii de afaceri. KLM pare o companie aeriana decisa ca pasagerii sai sa fie o mare familie.

Strainii interactioneaza foarte rar in avion cu mici exceptii cand se leaga adevarate prietenii. Unii oameni ar fi tentati, in urma unor experiente neplacute din trecut, sa spuna ca cel mai bun partener de drum este cel care-si tine gura inchisa. Sunt insa alti oameni care ar prefera sa poarte discutii pe diferite teme pe perioada unui zbor foarte lung. Programul Meet & Seat ii ajuta pe acestia sa nu nimereasca langa cineva care asculta muzica sau citeste tot drumul. Din aceleasi considerente programul poate crea si probelme. Interese comune nu inseamna si personalitati complementare. Dar probabil cele 3 luni oferite pentru rezervarea locului prin Meet & Seat ar trebui sa ofere destul timp pentru a afla cat de entuziast sau plictisitor va fi companionul de zbor.

Se mai poate pune in discutie si latura legata de confidentialitate. Cine imi vede informatiile private sau personale? Desigur informatia exista deja online pe LinkedIn sau Facebook dar nu usureaza sistemul de la KLM hartuirea? Pasagerii vor avea acces numai la profilele celor care se inscriu in program deci absolut toti cei care sunt in Meet & Seat, doresc sa fie gasiti. In aceasta situatie problema confidentialitatii s-ar putea sa nu mai fie atat de presanta si mai mult ca sigur toate aspectele sunt prezente in termenii de utilizare ai programului.

Eixsta apoi si controversa legata de probleme etice. Unii oameni vor incerca sa ii evite pe cei pe care ii considera prea grasi sau pe care nu-i considera destul de frumosi (indiferent care ar fi standardele de frumusete ale fiecaruia), cei care sunt de alta rasa sau vor face diferentieri si discriminari folosind multe alte aspecte subiective care ne genereaza deciziile intr-o societate orientata spre consum. Unii pot considera aceste posibiltati, ca pe niste avantaje care le imbunatatesc calatoria, altii le pot vedea ca pe niste abuzuri.

Sistemul de rezervare social media de la KLM este unul interesant si controversat in acelasi timp dar este ceva pentru care pana la urma turistii pot opta sau nu daca nu se simt satisfacuti de o asemenea abordare. Ramane de vazut daca acest program inovativ va avea sau nu succes, daca pasagerii vor fi incantati de o calatorie planificata pana la ultimul amanunt de un program de calculator, sau daca vor merge pe mana intamplarii si vor lasa macar vecinul de scaun sa fie un element surpriza in calatoria lor.

Tu ai folosi Facebook sa-ti cunosti vecinul din avion?

Scrie parerea ta despre acest articol aici

Adauga un comentariu